Remove Background Guna Canva

0

Remove background guna Canva tidaklah sesusah mana pun. Canva ialah satu apps yang hebat untuk buat design sama ada design untuk perniagaan, laman web, saluran YouTube atau projek peribadi anda, Canva mempunyai banyak tools yang boleh anda gunakan.

Satu tool yang hebat yang Canva tawarkan ialah pilihan untuk remove background daripada imej. Sama ada anda hanya mahu layer imej di atas imej lain dalam design anda atau ingin menjadi kreatif dengan aplikasi, Canva menjadikannya sangat mudah.

Tetapi fungsi untuk remove background daripada imej hanya tersedia untuk akaun Canva Pro dan Enterprise. Akaun Canva Free mendapat 5 percubaan percuma untuk remove background, tetapi itu adalah keseluruhan skopnya. Selepas itu, anda boleh mendapatkan percubaan percuma selama 30 hari atau naik taraf kepada akaun Pro.

Jom saya kongsikan dengan anda langkah demi langkah untuk remove background guna Canva.

Cara Remove Background Guna Canva

1. Masukkan imej yang anda ingin remove background ke dalam apps Canva anda.

2. Kemudian, pilih elemen foto. Apabila foto dipilih, outline biru akan muncul di sekelilingnya.

3. Pergi ke toolbar yang muncul di bahagian atas design page apabila imej dipilih dan klik pilihan ‘Effects’ di sudut kiri.

Nota: Foto tidak sepatutnya menjadi sebahagian daripada mana-mana group, jika tidak, anda tidak boleh remove background anda. Jika pilihan ‘Effects’ tidak muncul, cari pilihan ‘Ungroup’ di sebelah kanan. Klik ‘Ungroup’ dan pilih foto sekali lagi.

remove background guna canva 4

4. Panel ‘Effects’ akan muncul di sebelah kiri. Klik butang ‘Background Remover’ di bahagian atas.

Ia akan mengambil masa beberapa saat dan background akan hilang. Walaupun Canva melakukan kerja yang cukup baik untuk remove background, anda juga boleh membuatnya secara manual seperti berikut:-

remove background guna canva 2

Dua ‘brushes’ – Erase & Restore – akan muncul di panel kiri. Menggunakan brush ‘Erase’, anda boleh memadamkan bahagian background yang mungkin terlepas oleh Canva. Brush ‘Restore’ membantu memulihkan bahagian imej yang mungkin telah dialih keluar oleh Canva bersama background. Hanya pilih brush dan drag di sepanjang bahagian imej yang ingin anda ‘erase’ atau ‘restore’.

Taraaaa…..DONE! Senang kan nak remove background guna Canva ni. Kalau anda dah pandai remove background produk-produk yang anda ingin jual secara online di Shopee atau di media sosial, tak payah dah la nak upah orang lagi kan. Anda dah boleh buat sendiri.

Semoga artikel saya kali ni dapat memberi sedikit manfaat buat anda yang pening kepala nak remove background pada imej yang anda ingini. Jangan lupa mencubanya sendiri dan rasai keseronokan menggunakan apps Canva ni.

Selamat Mencuba!

.

<<Dah Pandai Remove Background Gambar Produk, Jom Bisnes DI SINI>>

.